Турійська селищна територіальна громада
Волинська область
Логотип Diia Герб України
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

Роль інклюзивно-ресурсного центру у забезпеченні ефективності навчання та супроводу дітей з особливими освітніми потребами

Дата: 13.11.2019 16:42
Кількість переглядів: 4070

Створення інклюзивно-ресурсного центру - складна та напружена робота, адже  нелегко бути першим в новій справі, відкриваючи бюджетну установу з нуля.

Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Турійської селищної ради Волинської області створена рішенням сесії Турійської селищної ради від 20.02.2018 року №65/16, з метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти.

ІРЦ створений спільними зусиллями Турійської і Луківської громад, районної ради і адміністрації. Відтак, укладено угоду про співробітництво між Турійською, Луківською селищними радами об’єднаних територіальних громад та Турійською районною радою щодо спільного утримання комунальної установи, яка функціонує з 18 вересня 2018 року.

Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Турійської селищної ради Волинської області є неприбутковою установою, тому всі заняття фахівців - безкоштовні. ІРЦ провадить діяльність з урахуванням таких принципів, як дотримання найкращих інтересів дитини, недопущення дискримінації та порушення прав дитини, конфіденційність, доступність освітніх послуг з раннього віку

Основні завдання ІРЦ:

1. Проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини.

2. Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових   послуг дітям з ООП.

3. Забезпечення системного кваліфікованого    супроводу дитини з особливими освітніми потребами.

У комунальній установі «Інклюзивно-ресурсний центр» Турійської селищної ради обладнані кімнати: лікувальної фізкультури, вчителя-логопеда, практичного психолога, вчителя-дефектолога, директора.

В жовтні 2019 року педагогічними працівниками ІРЦ обладнано ресурсну кімнату для занять з дітьми з особливими освітніми потребами, де  розміщено куточок соціально-побутової адаптації, простір для психічного та фізичного розвантаження, групової та індивідуальної роботи.

Здійснюючи конкурсний відбір педагогічних працівників, ми зіткнулися із проблемою, що фахівців з відповідною освітою в районі обмаль. Тому фактично в центрі працює  6 осіб: директор, 2 практичних психологи, вчитель-реабілітолог, вчитель-дефектолог, вчитель-логопед.  Існує 2 вакансії: вчителя-логопеда -0,5 ставки посадового окладу, вчителя-реабілітолога. Маю честь керувати творчою, працездатною командою педагогічних працівників – надійними, сумлінними працівниками.

Одним із пріоритетних напрямків роботи закладу є фізкультурно-оздоровчий. Всі знають, що фізична активність корисна для організму. Але далеко не всі розуміють, наскільки вона важлива для нашого здоров'я. Основний засіб ЛФК - фізичні вправи, що застосовуються відповідно до завдань лікування, з урахуванням всіх особливостей і  стану організму, загальної фізичної працездатності.

Фахівці ІРЦ проводять комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини з метою визначення її особливих потреб за участі батьків, надають консультативну та психологічну допомогу.

Комплексну оцінку розвитку дітей ми почали здійснювати з 01 листопада 2018 року, як тільки були створені умови для роботи з дітьми та завершено конкурсний відбір педагогічних працівників.

Відповідно до заяв та необхідного пакету документів від батьків зареєстровано 119 дітей, які пройшли комплексну оцінку розвитку дитини. З них: 56 дітей дошкільного віку, 63 дитини шкільного віку. За результатами цієї оцінки: 36 дітям шкільного віку, 5 дітям дошкільного віку- рекомендовано інклюзивне навчання, іншим- заняття з логопедом, реабілітологом, психологом, дефектологом.

Відповідно до чинного законодавства заробітна плата працівників ІРЦ фінансується за рахунок коштів освітньої субвенції.

У червні 2019 року ми отримали спонсорську допомогу від Волинського благодійного фонду «Європейський вектор» -стіл-парту для дітей з порушенням ОРА.

Фахівці ІРЦ взаємодіють  з педагогічними працівниками закладів дошкільної та загальної середньої освіти з метою раннього виявлення та надання своєчасної психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, підвищення фахової майстерності шляхом проведення засідань за круглим столом, майстер-класів та тренінгів.

Ми надаємо також психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги дітям з особливими освітніми потребами, які перебувають на обліку в ІРЦ, шляхом проведення індивідуальних та групових занять. Під час корекційної роботи фахівці використовують різні методи та прийоми:

ігри та вправи, спрямовані на розвиток уваги, пам’яті, мислення та мовлення, розвитку моторних функцій, емоційно-вольової регуляції,

арт-терапевничні методики: ниткотерапія, відеотерапія, драмотерапія, ігротерапія, музикотерапія, пісочна терапія, казкотерапія, кольоротерапія.

Станом на 01.11.2019 року в ІРЦ отримують психолого-педагогічні послуги 73 дитини з особливими освітніми потребами. З них: 39 дітей з Турійської ОТГ, 6 дітей- Луківської ОТГ, 28 дітей - Турійського району.

Я завжди кажу батькам, що ІРЦ- для всіх. Ви можете просто прийти і дізнатися більше про свою дитину-обєктивно і достовірно. Ми не ставимо діагноз та не формулюємо жодних діагностичних рішень. Ми визначаємо когнітивні, поведінкові або емоційні прояви дитини. Адже процентне співвідношення порушень, які трапляються в дітей від 1 до 16 років, це:

-РДУГ(розлади дефіциту уваги та гіперактивність), який має принаймні 1 дитина з класу в 30 дітей;

-РАС (розлади аутистичного спектру), 1 дитина на 68, це світова статистика;

-дислексія (порушення  читання), дисграфія (порушення письма), дискалькулія (порушення математичних здібностей)(від 3% до 10%).

За півроку до навчання дитини батьки і лише батьки мають право передати висновок ІРЦ в заклад освіти для організації інклюзивного навчання. Це потрібно для того, щоб заклад освіти створив необхідне інклюзивне середовище: знайти фахівців і закупити обладнання, створити умови для навчання дитини з особливими освітніми потребами. В закладі повинна бути створена медіатека, ресурсна кімната з обладнанням, без якого неможливо провести заняття. Наприклад, дитина не може витримати урок більше 30 хвилин, а значить і не потрібно. Іі заняття регулюються індивідуальним навчальним планом. На це виділяє держава кошти. За кошти субвенції організовуються додаткові корекційні заняття після уроків та закуповуються спеціальні засоби корекції (відповідно до наказу МОН).

МОН затверджено перелік осіб, які відносяться до категорії осіб з особливими освітніми потребами, що потребують додаткової підтримки- діти, які мають порушення психофізичного розвитку, хворі діти, а також обдаровані діти, внутрішні переселенці, з розладами аутистичного спектру.

Ось перелік документів, які надають батьки для проведення комплексної оцінки розвитку дитини в ІРЦ: паспорт, свідоцтво про народження дитини, історія розвитку дитини (форма 112/0), заяви на обробку персональних даних, програма реабілітації (для дітей з інвалідністю). Якщо дитина навчається: зошити з української мови, математики, психолого-педагогічну характеристику.

Основні завдання комплексної психолого-педагогічної оцінки є:

-визначення особливих освітніх потреб;

-визначення особливостей розвитку дитини, її сильних і слабких сторін;

-розробка рекомендацій щодо організації освітнього процесу надання психолого-педагогічних послуг.

ІРЦ проводить комплексну оцінку в таких випадках:

-звернення одного з батьків;

-особисте звернення дітей від 16 до 18 років;

-звернення адміністрації закладів освіти (за згодою батьків);

-звернення органів опіки (щодо сиріт).

Висновки ІРЦ можуть бути різними:

-дитина не має труднощів;

-дитина має труднощі у розвитку і навчанні тимчасові;

-дитина має труднощі у розвитку і навчанні не тимчасові і потребує допомоги.

Висновок ІРЦ видається на декілька років: дошільний вік, шкільний вік (початкові класи). Повторна комплексна оцінка проводиться у разі: переходу дитини з о.о.п. з закладу дошкільної освіти в школу, зі спецшколи до інклюзивного класу; у випадку зміни стану здоров я дитини (погіршення, покращення).

Розпочинає роботу портал Інформаційної системи управління освітою (ІСУО).

Всю документацію ІРЦ веде в паперовому і електронному вигляді, в т.ч. реєстри закладів освіти, реєстри фахівців, висновки про комплексну оцінку, де кожен фахівець вносить результати діагностики. Висновок формуватиме автоматизована система, який буде доступний в електронному форматі на офіційному сайті ІРЦ України.

 На порталі інклюзивної освіти заклади освіти зможуть:

-знаходити та перевіряти висновки, які принесли батьки;

-в електронному вигляді скласти індивідуальну програму розвитку для дитини,

-відмічати проведення занять з дитиною,

-вести повну базу дітей з особливими освітніми потребами,

-накопичувати архів всіх заяв, комплексних оцінок та висновків за весь час.

За допомогою порталу інклюзивної освіти батьки зможуть:

-зареєструватись та входити в систему;

-подати заявку до ІРЦ, не виходячи з дому,

-отримати запрошення на проходження комплексної оцінки (адреса, дата, час);

-зберігати заявку та висновок в електронному вигляді,

-контролювати проведення занять з дитиною.

Батьки дітей з особливими освітніми потребами (які не можуть самостійно пересуватися або пересуваються за допомогою милиць, палиць чи візків) мають змогу привозити дітей з особливими освітніми потребами на корекційно-розвиткові заняття або  на комплексну оцінку розвитку дитини в ІРЦ, скориставшись «Соціальним таксі». Новий вид соціальної послуги запроваджено у територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Турійської ОТГ. Послугами такого транспортного засобу батьки дітей з особливими освітніми потребами зможуть скористатися безкоштовно.

Будемо раді допомогти всім бажаючим, які потребують нашої професійної і кваліфікованої допомоги. Чекаємо на Вас.

Фахівці комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Турійської селищної ради Волинської області працюють щоденно, крім суботи і неділі, з 8.30 до 17.45. Щовівторка проводимо комплексну оцінку розвитку дитини.

Юридична адреса ІРЦ: Турійськ, вул.Уршулі Сяркевич, будинок 5, приміщення Будинку дитячої творчості.  e-mail: irc_srada@ukr.net

Знайти інклюзивно-ресурсний центр, що працює найближче до місця проживання дитини, можна за посиланням http://ircenter.gov.ua/.

 

 

Директор комунальної установи

«Інклюзивно-ресурсний центр» Турійської селищної ради Волинської області

Тетяна КАЛІЩУК

 

Фото без опису

Фото без опису

Фото без описуФото без опису

Фото без опису

Фото Тетяни Каліщук


« повернутися

Код для вставки на сайт

Авторизація в системі електронних петицій

Авторизація

УВАГА!

Шановні користувачі нашого сайту. В процесі авторизації будуть використані і опубліковані Ваші:

Прізвище, ім'я та по батькові, Email, а також регіон прописки.

Решта персональних даних не будуть зберігатися і не можуть бути використані без Вашого відома.

Погоджуюсь на передачу персональних даних